Metoda I. Majchrzak
„Czytanie jest wspania艂ym 膰wiczeniemniezale偶no艣ci umys艂u w ka偶dym wieku.”
Irena Majchrzak
Metoda dotyczy dzieci臋cej inicjacji w tajemniczy 艣wiat pisma, przy wykorzystaniu imienia dziecka. Maluszek przez w艂asne imi臋, z którym si臋 uto偶samia, rozbudza swoje zainteresowania pisaniem i czytaniem.
Imi臋 dziecka jest s艂owem otwieraj膮cym 艣wiat pisma. S艂owo – klucz, za pomoc膮 którego dziecko mo偶e w sposób dla siebie naj艂atwiejszy i najbardziej naturalny odkry膰 struktur臋 pisma czyli relacj臋 mi臋dzy wyrazem napisanym a s艂owem mówionym. Kartka z napisanym imieniem ma bardzo du偶e znaczenie dla dziecka: dodaje mu si艂y i pewno艣ci siebie, czasem ratuje przed uczuciem osamotnienia. Maluszek reaguje emocjonalnie na napis w艂asnego imienia i jest w stanie rozpozna膰 je w艣ród innych imion. W tym momencie dokonuje odkry膰 o szczególnym brzmieniu swojego imienia, dostrzega ró偶nic臋 pomi臋dzy kszta艂tem poszczególnych liter.
Zainteresowanie dan膮 rzecz膮, zjawiskiem wzrasta pod wp艂ywem sta艂ego, ci膮g艂ego z nim kontaktu, dlatego nasze materia艂y dydaktyczne i dekoracje w salach, tworzymy, maj膮c na uwadze t臋 wa偶n膮 zasad臋. Wizytówki z imionami widniej膮 na 艣cianach, krzese艂kach oraz szafkach indywidualnych, dzi臋ki czemu dziecko ma wiele okazji do odczytywania swojego imienia. Zabawki s膮 opisane, sale zabaw pe艂ne literek, wyrazów, cyferek, pomoce dydaktyczne zebrane w zestawy obrazkowo-s艂owne. Wszystkie te zabiegi maj膮 na celu wzbogacanie zasobu s艂ownictwa dziecka i nauk臋 nazywania 艣wiata.