Kornelia Orwat - Umuzykalnienie
O „Pam-pamkach”:
Zaj臋cia prowadzi Kornelia Orwat, absolwentka Wydzia艂u Wychowania Muzycznego na
Uniwersytecie Warmi艅sko-Mazurskim w Olsztynie. W ubieg艂ym roku uko艅czy艂a roczny kurs
„Improwizuj臋 czyli audiuj臋” na temat umuzykalniania niemowl膮t i ma艂ych dzieci wg teorii Gordona
oraz uczestniczy艂a w Europejskim Seminarium Gordonowskim w Bydgoszczy.
Celem zaj臋膰 jest zanurzenie dzieci w „j臋zyku” muzyki – nauczyciel 艣piewa piosenki w ró偶nych
skalach (dur, moll, skale modalne), recytuje tzw. rytmiczanki w ró偶nych metrach (dwudzielne,
trójdzielne, mieszane) i zach臋ca do imitacji prostych motywów.
Zaj臋cia oparte s膮 na Sekwencyjnej Teorii Uczenia si臋 Muzyki stworzonej przez ameryka艅skiego
muzyka i psychologa muzyki Edwina Eliasa Gordona.
O teorii Gordona:
Dzieci uczone wg tej teorii ucz膮 si臋 improwizowa膰, czyli swobodnie pos艂ugiwa膰 si臋 „j臋zykiem”
muzyki. W czasie nauki przyswajaj膮 potrzebny do tego s艂ownik motywów melodycznych i
rytmicznych oraz kszta艂c膮 wyczucie tonalne.
Teoria Gordona podkre艣la analogi臋 sposobu w jaki dzieci ucz膮 si臋 muzyki do sposobu nauki j臋zyka
mówionego. Tak jak przy nauce j臋zyka dziecko przez pierwszy rok 偶ycia s艂ucha i ch艂onie
otaczaj膮cy je j臋zyk, zaczyna gaworzy膰 i mówi膰 pierwsze s艂owa, tak przy nauce muzyki pierwszy
okres nauki polega na:
• s艂uchaniu muzyki wykonywanej na 偶ywo i obserwowaniu adekwatnego do muzyki sposobu
poruszania si臋 osoby 艣piewaj膮cej mu – jest to 1. etap: „inkulturacja” (od urodzenia do ok.
2 - 4 roku 偶ycia)
• niedok艂adnym powtarzaniu prostych motywów melodycznych i rytmicznych oraz
na艣ladowaniu ruchów nauczyciela lub rodzica – jest to 2. etap: „imitacja” (od 2 - 4 do 3 - 5
roku 偶ycia)
• dok艂adnym powtarzaniu motywów i d膮偶eniu do zespolenia ich z ruchem – jest to 3. etap:
„asymilacja” (od 3 - 5 do 4 - 6 roku 偶ycia)
Pierwszy okres nauczania muzyki obejmuj膮cy trzy powy偶ej wymienione etapy to nauczanie
nieformalne. Dopiero po nim powinni艣my rozpoczyna膰 nauczanie sformalizowane, w przedszkolu czy w szkole.
Na zaj臋ciach panuje atmosfera zabawy – nie zmuszamy dzieci, aby s艂ucha艂y czy robi艂y cokolwiek
wbrew sobie. Nawet pozornie zaj臋te swoj膮 aktywno艣ci膮 dziecko s艂yszy i ch艂onie muzyk臋, która je
otacza.