Anita Wlekli艅ska - Pam-pampki Umuzykalnienie metod膮 Gordona
Absolwentka Pedagogiki o specjalno艣ci Kszta艂cenie Zintegrowane i Nauczanie Muzyki Metod膮 E. E. Gordona na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Cz艂onek Polskiego Towarzystwa E.E. Gordona. Wspó艂pracuje z za艂o偶ycielami i propagatorami metody Gordona m. in. z Miros艂aw膮 Gawry艂kiewicz przy tworzeniu licznych audycji i koncertów dla najm艂odszych. Prywatnie wokalistka kszta艂c膮ca swój g艂os pod okiem m.in. El偶biety Zapendowskiej, Magdaleny Ptaszy艅skiej czy te偶 Krzysztofa Wojciechowskiego.
O teorii Gordona:
Dzieci uczone wg tej teorii ucz膮 si臋 improwizowa膰, czyli swobodnie pos艂ugiwa膰 si臋 „j臋zykiem”
muzyki. W czasie nauki przyswajaj膮 potrzebny do tego s艂ownik motywów melodycznych i
rytmicznych oraz kszta艂c膮 wyczucie tonalne.
Teoria Gordona podkre艣la analogi臋 sposobu w jaki dzieci ucz膮 si臋 muzyki do sposobu nauki j臋zyka
mówionego. Tak jak przy nauce j臋zyka dziecko przez pierwszy rok 偶ycia s艂ucha i ch艂onie
otaczaj膮cy je j臋zyk, zaczyna gaworzy膰 i mówi膰 pierwsze s艂owa, tak przy nauce muzyki pierwszy
okres nauki polega na:
• s艂uchaniu muzyki wykonywanej na 偶ywo i obserwowaniu adekwatnego do muzyki sposobu
poruszania si臋 osoby 艣piewaj膮cej mu – jest to 1. etap: „inkulturacja” (od urodzenia do ok.
2 - 4 roku 偶ycia)
• niedok艂adnym powtarzaniu prostych motywów melodycznych i rytmicznych oraz
na艣ladowaniu ruchów nauczyciela lub rodzica – jest to 2. etap: „imitacja” (od 2 - 4 do 3 - 5
roku 偶ycia)
• dok艂adnym powtarzaniu motywów i d膮偶eniu do zespolenia ich z ruchem – jest to 3. etap:
„asymilacja” (od 3 - 5 do 4 - 6 roku 偶ycia)
Pierwszy okres nauczania muzyki obejmuj膮cy trzy powy偶ej wymienione etapy to nauczanie
nieformalne. Dopiero po nim powinni艣my rozpoczyna膰 nauczanie sformalizowane, w przedszkolu czy w szkole.
Na zaj臋ciach panuje atmosfera zabawy – nie zmuszamy dzieci, aby s艂ucha艂y czy robi艂y cokolwiek
wbrew sobie. Nawet pozornie zaj臋te swoj膮 aktywno艣ci膮 dziecko s艂yszy i ch艂onie muzyk臋, która je
otacza.