O nasFilozofia dzia艂aniaCo nas wyr贸偶niaAktualno艣ciWarsztaty edukacyjnePrzedszkola firmoweKontaktFacebook profil

Glottodydaktyka

W edukacji j臋zykowej korzystamy z do艣wiadcze艅 i programu Glottodydaktyki wg. prof. Bronis艂awa Roc艂awskiego

Prof. Roc艂awski jest zwolennikiem teorii mówi膮cej, 偶e nauk臋 czytania nale偶y rozpocz膮膰 jak najwcze艣niej, zainteresowanie literami pojawia si臋 ju偶 w drugim roku 偶ycia. Wspó艂cze艣nie pedagodzy twierdz膮, 偶e potencja艂 poznawczy dzieci jest tak wielki, 偶e mog膮 one nauczy膰 si臋 czyta膰 ju偶 w wieku 3-4 lat.

Glottodydaktyka - to nowy sposób przygotowania do nauki czytania i pisania obejmuj膮cy dzieci ju偶 od 3 roku 偶ycia. Od samego pocz膮tku pobytu dziecka w przedszkolu szczególn膮 uwag臋 zwraca si臋 na prawid艂owy rozwój narz膮dów mowy poprzez stosowanie ró偶norodnych zabaw i 膰wicze艅. Dzieci w zabawie mog膮 odkrywa膰 prac臋 wi膮zade艂 g艂osowych, warg i j臋zyka. Prowadzi si臋 równie偶 膰wiczenia oddechowe, maj膮ce na celu u艣wiadomienie dzieciom konieczno艣ci oddychania nosem.

Niezwykle wa偶ne jest dobre przygotowanie dzieci do syntezy i analizy fonemowej, czyli sk艂adania i dzielenia wyrazów na g艂oski, co jest podstaw膮 opanowania p艂ynnego czytania i pisania.

Doskona艂膮 pomoc膮 dydaktyczn膮 s膮 tu rozsypanki obrazkowe czy klocki LOGO. Klocki na pocz膮tku s艂u偶膮 do zabaw konstrukcyjnych, nast臋pnie dzieci poznaj膮 cechy dystynktywne (charakterystyczne, istotne) danej litery. Od pocz膮tku maj膮 do czynienia z ca艂ym alfabetem. Ka偶da litera na klocku jest w czterech wariantach (pisana, drukowana, ma艂a i wielka).

Sta艂y kontakt z literami bardzo szybko doprowadza do prawid艂owego rozpoznawania i nazywania liter. Do czytania przechodzi si臋 dopiero wtedy, gdy dzieci opanuj膮 umiej臋tno艣膰 sk艂adania wyrazów z g艂osek i bez trudu rozpoznaj膮 litery. Czytanie prowadzi si臋 technik膮 tzw. "艣lizgania" z litery na liter臋, co umo偶liwia dzieciom p艂ynne opanowanie tej umiej臋tno艣ci i zarazem ch艂oni臋cie tre艣ci czytanego tekstu.

Równolegle z przygotowaniem do czytania prowadzi si臋 przygotowanie do pisania. Tu tak偶e prof. Roc艂awski proponuje 艣wietne pomoce; s膮 to zeszyty do pocz膮tkowej nauki pisania (Tymichowej) oraz zeszyt "Kre艣l臋 i 艂膮cz臋 litery", w którym - co jest niezwykle istotne - ka偶da litera ma zaznaczony punkt rozpocz臋cia kre艣lenia oraz drog臋 kre艣lenia (kierunek). Nie uzyskamy bowiem tempa pisania bez prawid艂owej techniki pisania.


Innowacj膮 tej metody jest podzia艂 liter na podstawowe (czarne) i niepodstawowe (czerwone). Pozwala to na uwra偶liwienie dzieci na problemy ortograficzne. Dzieci "prowadzone" wg programu Roc艂awskiego same odkrywaj膮 istnienie liter "drugich", np. "ó", same odkrywaj膮 regu艂y ortograficzne, wspó艂tworz膮 zabawy, a nie s膮 biernymi obserwatorami.

Zaj臋cia takie rozwijaj膮 umiej臋tno艣膰 logicznego my艣lenia, kreatywno艣膰; staj膮 si臋 sympatyczn膮 przygod膮, daj膮c膮 du偶o satysfakcji.


„W dzieci艅stwie niewiele zale偶y od nas,
wiele za艣 od tych, którzy s膮 z nami.”


motto, którym kieruje si臋 prof. Roc艂awski